mandag 14. september 2009

Et lite kildekurs

I dag i norsktimen hadde vi en oppgave om riktig bruk av kilder. Dette er noe jeg har slitt litt med tidligere, og aldri helt har skjønt hvordan jeg skal føre opp disse i tekstene mine. Tidligere har jeg vært vant med å bare ha en liste med kilder helt til slutt, men etter kildekurset i dag har jeg skjønt at det kreves veldig mye mer.

Det er ganske vanskelig å vite nøyaktig hvordan man skal bruke kilder, noe jeg merket veldig godt med denne oppgaven. Det vanskeligste er egentlig det å sitere fra internett tekster. Da har man ikke nødvendigvis forfatteren og datoen det er publisert på, og man kan heller ikke vite sikkert om det er en pålitelig kilde.

For å vite om det er en pålitelig kilde er det nødvendig å se på utgiveren. I denne oppgaven brukte jeg læreboken, og den ser jeg selvfølgelig på som en påleitelig kilde. I tillegg brukte jeg en internett side, hoyre.no. Dette ser jeg også på som en pålitelig kilde, fordi det er partiet Høyre sin egen side, hvor de forteller om partiet.

Når det gjelder kildebruk er det viktig å være kritisk til kildene. Det kan være lurt å bruke flere kilder på samme sak, for å dobbeltsjekke at alle infoen er riktig. Det er også viktig å sitere kildene riktig, så det kommer helt klart frem hvor du har informasjonen fra.

Kildebruk i skoleoppgaver kan være en stor fordel, fordi man da kan bruke informasjon man ellers ikke ville hatt. Teksten får da mer troverdighet, fordi det ikke bare er din informasjon og dine meninger som kommer frem, men også andres. Hvis man bruker kilder feil er det derimot en stor ulempe. Hvis man bruker kilder som ikke er troverdige og som inneholder feil vil teksten da miste all sin troverdighet. I tillegg er det viktig at man siterer kildene riktig, for å unngå at det blir plagiat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar